Tömörített ÖSSZEFOGLALÓ a szolgálatról

IKSz mit is jelent?Miért hasznos?Fogadó szervezet ki lehet?Bevezetési szempontokFogadó sz. kötelezettségeiKorlátok

IdőkorlátokA tanuló kötelezettségeiTevékenységi területekFogalmakJogszabályi háttérLetölthető dokumentumok



Mit is jelent?


IKSz mit is jelent?Mikortól?
A „közösségi szolgálat:
szociális, környezetvédelmi, a tanuló helyi közösségének javát szolgáló, szervezett keretek között folytatott, anyagi érdektől független, egyéni vagy csoportos
tevékenység és annak pedagógiai feldolgozása”

Az érettségi vizsga megkezdéséhez a közösségi szolgálat végzésének igazolását először
a 2016. január 1-je után megkezdett
érettségi vizsga esetében kell megkövetelni.


Mi a különbség?


ÖnkéntességKözösségi szolgálat
(volunteering) olyan tevékenység, amely:
  • szabad
    akaratából
  • anyagi ellenszolgáltatás nélkül
  • mások javát szolgálja
(community service) olyan tevékenység, amely:
  • kötelező [az iskola pedagógiai programjában rögzített] módon
  • anyagi érdektől függetlenül
  • a tanuló helyi közösségének javát szolgálja
Illetve
olyan pedagógiai eszköznek is tekinthető, amely
  • személyes és szociális kompetenciák fejlesztésére alkalmas


Miért hasznos...?


a jelentkező tanulónaka fogadó szervezetnekaz iskolának
  • személyiséget, kommunikációs képességeket, önismeretet fejleszt
  • érzékenyít
  • kapcsolatokat épít
  • jó gyakorlatszerzési lehetőséget és
  • pályaorientációt biztosít
  • társadalmi felelősségvállalást erősít
  • kompetenciákat fejleszt
  • növeli az önbizalmat
  • alapértékek megteremtésére
    • együttműködés,
    • kölcsönösség,
    • céltudatosság,
    • integrálódás,
    • kapcsolatépítés
  • és új erőforrásra ad lehetőséget
    • a dolgozók munkahelyének veszélyeztetetése, 
    • és szakértelmének helyettesítése nélkül
    új élménypedagógiai területekre vezet
  • a kölcsönösség elve alapján
    • újfajta pedagógiai kultúra
    • tanár-diák viszony új módozatai
  • összhang
    • közösségi szolgálati programlehetőségei
    • és a pedagógiai program között


Fogadó szervezet ki lehet?


Lehet - Pl.NEM lehet
  1. közérdekű önkéntes tevékenységről szóló törvényben foglalt szervezet
    • amely lehetőleg teljesíti regisztrációs kötelezettségét,
  2. minden civil szervezet (a nem közhasznú szervezetek is) fogadó szervezetté válhat
    - lásd: civil törvény 159. §2005. évi LXXXVIII törvényi
  3. magánszemély esetén
    • ha a KÜLDŐ nevelési-oktatási intézmény egyben FOGADÓ intézményként is működik.
    • a regisztráció nem kötelező
    [A közérdekű önkéntes tevékenységről szóló törvényben ez nincsen szabályozva. A magánszemély teljesítést igazoló aláírását ebben az esetben az iskolai koordinátor aláírása helyettesítheti. Kiemelten ezt a tevékenységet érdemes párosával végezni.]
  4. Közvetlen hozzátartozónál, rokonnál
    • CSAK közvetítő szervezeten keresztül valósítható meg a szolgálat teljesítése
  • Önkormányzatok
    • ifjúságvédelmi,
    • egészségügyi, stb. csoportjai
  • ÁNTSZ helyi szervezetei
  • Magyar Vöröskereszt
    • kerületi irodái.
  • Kulturális szervezetek
    • színházak,
    • kiállítóterek,
    • művházak, stb.
  • Egészségügyi intézmények
  • Szociális intézmények
    • anyaotthon,
    • idősek otthona, stb.
  • Bölcsődék, óvodák, iskolák
  • Kortárs csoportok helyben
  • Az iskola
    • mint legkézenfekvőbb közösségi szolgálati helyszín
  1. érdekvédelmi,
  2. képviseleti,
  3. vagy politikai szervezet
    • annak ellenére, hogy fogadhat önkénteseket


Bevezetési szempontok


FelmérésFelkészítésSzakmai koordinátor/mentor
  • lehetséges biztonsággal végzett feladatok köre, hozzárendelt célok
  • megközelíthetőség
  • tárgyi feltételek biztosítottsága
  • melyik nap, napszak, időintervallum az,
    • amikor a segítőkre leginkább szükség lenne
  • a program lebonyolításának és kiértékelésének feltételei
  • a tevékenység elvégzésnek biztonsági előírásai
    • van-e általános vagy speciális ismeretekre szükség
  • szerencsés, ha a felkészítést
    • a pedagógusok és a fogadó intézmény
    • illetve a diákok (a koordináló pedagógus bevonásával) számára
    maga a fogadó/szakmai szervezet végzi
  • a fogadó szervezet vezetője jelöli ki
    • az iskolával kötött együttműködési megállapodásban rögzített módon, lehetőleg úgy, hogy az iskola egyetértési jogot gyakoroljon a kijelöléshez
  • várható feladatai:
    • irányítás (a közösségi szolgálatban résztvevő tanulók munkáját a tevékenység során)
    • esetlegesen részt vesz a felkészítésben és a feldolgozásban,
    • odafigyelés (az adott tevékenységeket folyamatos figyelemmel kíséri)

Fogadó szervezet kötelezettségei


BiztosítaniGondoskodniEgyüttműködési
  • az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos
    • munkavégzés feltételeit,
  • a szükséges pihenőidőt,
  • a tevékenység ellátásához szükséges
    • tájékoztatást és irányítást,
    • ismeretek megszerzését,
  • a tevékenység folyamatos, szakszerű felügyeletét
    • a 18. életévét be nem töltött,
    • illetve a korlátozottan cselekvőképes nagykorú önkéntes esetén
  • a tevékenység ellátása érdekében szükséges:
    utazásról,
    szállásról
    és étkezésről
    • ha az önkéntes szerződés másként nem rendelkezik
    MEGÁLLAPODÁST kötni
  • a küldő intézménnyel
  • amelynek tartalmaznia kell
    • a megállapodást aláíró felek adatait,
    • a vállalt kötelezettségeket,
    • a foglalkoztatás időtartamát,
    • a mentor nevét és feladatkörét
    • [egészségügyi területen ez kötelező]
  • Mintanyomtatvány

Hitelesíteni
  • minden egyes alkalom esetén szükséges a hitelesítés
    • egy - a diák által vezetett - naplóban
    • illetve egy - az iskola által kibocsájtott - nyomtatványon


Korlátok


NEM szükségesKülföldön NEMFogadó szervezet NEM lehet
iskolai közösségi szolgálat
  • a felnőttoktatásban
  • és sajátos nevelési igényű tanulók esetében - szakértői bizottság javaslata alapján
végezhet közérdekű önkéntes tevékenységet
  • 16 éves kor alatti önkéntes
  • és a korlátozottan cselekvőképes nagykorú
  • érdekvédelmi,
  • képviseleti,
  • vagy politikai szervezet
    • annak ellenére, hogy fogadhat önkénteseket


NEM beszámítható tevékenységOkozott kárKülső szervezet és mentor
  • üzleti jellegű tevékenység
  • haszonszerzés
  • adománygyűjtés
    • különösen nem, ha az pénzbeli

A tanuló tevékenysége NEM lehet
  • szakfeladat ellátása
  • Az önkéntes NEM felel az általa okozott kárért
    • amennyiben figyelem-felhívási kötelezettségének eleget tett
  • a fogadó szervezet kárának megtérítése, abban az esetben követelhető az önkéntestől
    • ha az önkéntes felróható magatartása okozta (figyelem-felhívási kötelezettségének nem tett eleget)
  • az önkéntes által az önkéntes jogviszonnyal összefüggésben
    • harmadik személynek okozott kárért a fogadó szervezet felel
    BEVONÁSAKOR
  • az iskola és a felek együttműködéséről megállapodást kell kötni,
  • amelynek tartalmaznia kell
    • a megállapodást aláíró felek adatait,
    • a vállalt kötelezettségeket,
    • a foglalkoztatás időtartamát,
    • a mentor nevét és feladatkörét


Időkorlátok


IdőtartamElszámolharó időNem elszámolható idő
  • 9-11. évfolyamon arányosan elosztva
    • ettől eltérni szűlői kérelemmel, nyilatkozattal lehet
  • 50 óra közösségi szolgálat, ebből
    • 5 bevezető és
    • 5 levezető órát lehet tartani
  • min. 60 perc/alkalom,
  • max.  180 perc/alkalom
  • a helyszínre
  • és a helyszínről az utazás ideje
Javasolt elosztás az 50 órára
    [5 és 15 óra] + + + [15 óra] + + + [10 és 5 óra]


Szolgálati idő 16 éves kor alattSzolgálati idő 18 éves kor alatt
  • napi: 3 óra
  • heti: 12 óra, 1 nap pihenéssel

    Tanítási napon
  • napi: 2 óra
  • heti: 6 óra
  • 20:00 és 6:00 óra között nem lehet
  • 2 nap között: 14 óra pihenőidővel
Szolgálati idő 16 és 18 éves kor között
  • napi: 4,5 óra
  • heti: 18 óra
Ez az "önkéntesekre" vonatkozik (lásd a különbséget!),
az iskolai "közösségi szolgáltra" ebből CSAK 3 ÓRA számolható el![lásd: 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet]


Tanuló kötelezettségei


1. Jelentkezési lap3. Napló4. Elfogadásának feltétele
leadása az iskolának, tartalma:
  • hol, mit, mikor
    • kerül sor a tevékenységre
  • a szülő/gondviselő engedélyével (aláíratás)

2. Iskolán kívüli, külső szervezet (ill. mentor) bevonása esetén
  • együttműködési megállapodás szükséges,
  • tartalma:
    • a felek adatai,
    • a vállalt kötelezettség,
    • az időtartam,
    • a mentor neve és feladata
hitelesített napló megnyitása
amelyben minden alkalom esetén, vezetni kell:
  1. mikor,
  2. hol,
  3. milyen tevékenységi területen, milyen tevékenységet,
  4. milyen időkeretben,
  5. hol: hitelesítés (helyszínen való aláíratás)
  6. élmények (tapasztalatok, észrevételek),
  • a 3az1-ben lapok: napló & szülői nyilatkozat & jelentkezés
  • és az együttműködési megállapodás leadása
Letölthető dokumentumok
Biztosítás
  • néhány külső szervezet külön biztosítást igényel
    • annak ellenére, hogy az állam minden magyar állampolgárságú gyermek részére gondoskodik 3−18 éves korig a baleset-biztosításáról
    • mivel NEM teljes körű

5. Jelentkezésen való változtatás6. Személyesen végezni7. Dokumentumok őrzése
  • CSAK: szülői kérésre
  • ÉS a partnerintézmény egyetértésével (hiszen számítanak Rád!)
  • a közérdekű önkéntes tevékenységet
  • az érettségi bizonyítványban való rögzítésig


Tevékenységi területek


1. Egészségügyiterületen végezhető tevékenységek pl.:

[Mentor biztosítása KÖTELEZŐ!]
  • a beteg kísérete
  • a beteg környezetének rendben tartása, segítés az étkezésben, ivásban
  • a beteg kéréseinek tolmácsolása az ápolószemélyzet felé
  • betegek és hozzátartozóik tájékozódásban való segítése
  • kórtermekbe látogatás és igény szerinti segítségnyújtás, lelki támasz nyújtása a betegnek és hozzátartozójának egyaránt
  • adminisztratív tevékenységek ellátásában
  • orvosok és nővérek kéréseinek teljesítése a betegekkel kapcsolatban
    • az önkéntesek kompetenciahatárain belül, például a mobilizálásban való segítés
  • gyermekprogramokban való részvétel, szabadidős tevékenységek szervezésében segítés
  • betegek eligazodásának segítésében
  • felolvasás, beszélgetés, beteg mellett tartózkodás, a betegek meghallgatása
2. Szociálisterületen végezhető tevékenységek pl.:
  • idős emberek segítése egyénileg otthonukban
    • sétáltatás, bevásárlás, beszélgetés, közös főzés, takarítás, udvar rendbe tétele, favágás stb.
  • egyéb, a mentális egészséget támogató tevékenységek
  • idős emberek támogatása szociális intézmény keretei között
    • sétáltatás, beszélgetés, szoba rendezése, étkezésben segítés, ágynemű áthúzása
  • felolvasás, beszélgetés
  • egyéb szociális tevékenység
3. Oktatásiterületen végezhető tevékenységek pl.:
  • korrepetálás
    • alsóbb évfolyamokon
    • gyermekotthonban
    • sajátos nevelési igényű intézményben
  • bölcsődékben, óvodákban
    • a mindennapi tevékenységekben
    • játékokban való részvétel
  • oktatás idősek számára, például
    • számítógép-használat
    • nyelvtanítás
  • egyéb oktatási tevékenységek
4. Kulturális, közösségiterületen végezhető tevékenységek pl.:
  • kulturális intézményekben
    • múzeumpedagógiai
    • vagy egyéb szolgálat elvégzése;
  • közösségi tevékenységek
    • katonasírok gondozása
    • közgyűjteményben önkéntes feladatok ellátása
  • bölcsődékben, óvodákban, idősek otthonában stb.
  • kulturális program szervezése
    • például bábjáték
    • amatőr színielőadás
    • versmondás, prózafelolvasás
    • mesemondás, éneklés
5. Környezet és természetvédelmiterületen végezhető tevékenységek pl.:
  • parkrendezés, közösségi terek tisztítása, rendezése
  • biciklitároló javítása, festése, kerítésfestés
  • szociális intézmény környezetének rendezése
  • fa- és növényültetés, avar összegyűjtése
  • Natura 2000 területek megóvásában részvétel
  • környezettudatosságra, fenntartható fejlődésre vonatkozó programokban való részvétel, a programok népszerűsítése
  • iskola, civil szervezet honlapján, blog írása, szórólapok készítése stb.
  • megújuló energiaforrások fontosságát szolgáló programok népszerűsítése
[Hol?: nemzeti parkokban, erdészetekben; környezet- és természetvédelemmel foglalkozó civil és más szakmai szervezeteknél; továbbá önkormányzatoknál]
6. Katasztrófavédelmi(felöleli a polgári védelmi tevékenységeket is)
területen végezhető tevékenységek pl.:
  • a katasztrófavédelmi szervezetek napi teendőinek ellátásába való bekapcsolódás
  • közreműködés az éves, tervezhető feladatokból adódó tevékenységekben
  • jelző-rendszer részeként feladatellátás
  • rendkívüli helyzetben (a tanulók kompetenciahatárain belül) végezhető tevékenységek ellátása
  • árvízhelyzetben homokzsákok szállítása, töltése
  • épületek, ingóságok óvása
  • evakuált emberek tájékoztatása, segítése stb.
7. Ovi, SNI, Idősekterületen végezhető tevékenységek pl.:
Közös sport- és szabadidős tevékenység óvodáskorú, sajátos nevelési igényű gyermekekkel, továbbá idős emberek-kel:
  • közös programok nehézséggel élő kortársakkal;
  • bölcsődésekkel, óvodásokkal, idős emberekkel: sport, kézművesség, játék, főzés, egyéb közös programok;
  • életinterjú készítése idős emberekkel;
  • közös programok (ünnepek, kézművesség, játék, farsang, közös műsor kialakítása, közös sütés, fodrászat)


Fogalmak


Iskolai koordinátorSzakmai koordinátorMentor
  • nem formális vagy informális, civil vagy önkéntes/közösségi szolgálat területen igazolható szakmai tapasztalattal rendelkező munkatárs vagy pedagógus,
    • aki felelős a tanulók felkészítéséért, pedagógiai feldolgozásért (mentorálás), valamint a fogadó helyekkel való kapcsolattartásért, adminisztrálásért, dokumentálásért, igazolásért
  • a fogadó intézmény által olyan, a feladatra kijelölt szakember,
    • aki a közösségi szolgálatban résztvevő tanulók munkáját a tevékenység során irányítja, esetlegesen részt vesz a felkészítésben és feldolgozásban
  • a fogadó szervezetnél vagy az iskolában dolgozó, vagy más, megfelelő képzettséggel rendelkező személy,
    • aki elsősorban a tanulók lelki fejlődésével foglalkozik


Fogadó szervezetJelentkezési lapKözösségi szolgálati napló
  • azon intézmények köre, melyek a nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról szóló 20/2012. (VIII. 31.) EMMI-rendelet 45. pontjának 1. § (2) bekezdésében felsorolt területeken működnek
    • és helyet vagy szakmai támogatást nyújtanak a közösségi szolgálat megszervezéséhez
  • az a dokumentum, amelyen a tanuló jelzi,
    • mely területeken milyen tevékenységi köröket szeretne végezni, és amelyet a szülő, gondviselő egyetértőleg ellátott kézjegyével
  • bármilyen (célszerűen A5 méretű) füzet,
    • amely segíti az 50 óra teljesítésének dokumentálását
  • az iskolai koordinátor a napló alapján, nyomon követi
    • a tanuló tevékenységeit, az egyes időpontokban eltöltött időt,
    • és az osztálynaplóba ez alapján jegyzi be a diák által teljesített órákat